Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Stejně jako železniční nebo lodní společnosti, i ty letecké se prvních komerčních letech staraly speciálně o bohatší vrstvy. Tito zákazníci požadovali ty nejlepší služby a byli za ně ochotni zaplatit. Jídla na cestě sloužila ke dvěma účelům: zahnat hlad a příjemně strávit čas.

První bylo smažené kuře

Úplně poprvé se jídlo podávalo na palubě letadla Hadley Page letícího z Londýna do Paříže  v roce 1919. Servírovalo  se smažené kuře, sendviče a ovocný salát. Stravování v letadlech se stalo standardem ve Spojených státech 30. let. Společnost Pan American Airways nabízela jídlo na transatlantických letech. Nebylo to ale jednoduché, protože nebyly k dispozici lednice, ani přístroje pro ohřev. Na palubách nebyl prostor pro větší množství ledu. V Boeingu 314, který se využíval pro lety přes oceán, se podávala studená jídla nebo studené bufety, kdykoli to klimatické podmínky dovolily. Jídlo pro lety se obstarávalo z těch nejlepších místních hotelů nebo restaurací.

Vlastní příprava jídla

V polovině třicátých let si letecké společnosti začaly uvědomovat důležitost palubního stravování, které nabízelo cestujícím potřebný komfort. Restaurace na letištních terminálech nebo v jejich blízkosti si účtovaly vysoké ceny a nebylo také snadné ohlídat kvalitu. Pvní leteckou společností, která rozpoznala marketingový potenciál palubních stravovacích služeb, byla United Airlinines. A tak na letištích, kde jejich letadla přistávala, začala budovat vlastní kuchyně. První byla otevřena v Oaklandu v Kalifornii v prosinci 1934.

Běžná součást cestování

Na přelomu 40. a 50. let, kdy letecká doprava získávala na síle, se ukázala potřeba řešit logistiku podávání jídel všem cestujícím. Ti bohatší si sice stále mohli užívat většího luxusu, ale podle doby letu se různé druhy pokrmů servírovaly všem.

V 50.letech už byla letadla vybavena konvekčními troubami. Dalších několik desetiletí bylo ve znamení rozvoje palubního stravování, které bylo v ceně letenky.

Luxus v oblacích

Dalším významným mezníkem v historii leteckého cateringu bylo uvedení do provozu ikonického Concordu. První let tohoto letounu se uskutečnil 2. března 1969 a obě společnosti, které nadzvukové letadlo měly ve své flotile – British Airways a Air France –, k tomuto luxusu v oblacích nabízely i luxusní jídlo.

Aby vykompenzovaly omezení zavazadel a nedostatek místa v kabině, Air France a British Airways vynaložily maximální úsilí na vytvoření skvělého kulinářského zážitku, který se vyrovnal těm nejlepším restauracích v Londýně a Paříži. K němu se podávala ta nejlepší francouzská víny a ročníkové šampaňské.

Na typickém transatlantickém letu Concorde cestující dostali snídani, oběd nebo večeři, a to v závislosti na čase odletu. Všechna jídla byla servírována na damaškovém prostírání, pokrmy se podávaly v nádobí z jemného porcelánu Wedgwood a Royal Doulton. Šlo o standard, který neměl a dosud nemá konkurenci v nabídce jídel žádné jiné letecké společnosti.

Prvotřídní grilovaný filet z hovězího masa Angus nebo lahodný humr, to bylo běžné. O lidi se speciálními požadavky, jako jsou vegetariáni a ti, kteří jedli pouze košer nebo halal, bylo samozřejmě také dobře postaráno.

Menu z Concordu

Z Paříže či Londýna do New Yorku doletěl Concorde zhruba za tři a půl hodiny. Tuto dobu cestující strávili s dobrým jídlem a pitím, které bylo v ceně letenky (jednosměrná tehdy stála v přepočtu asi 200 000 korun). Častý byl brunch – tedy pozdní snídaně či brzký oběd. A jaké bylo menu?

Jako předkrm se často podávaly závitky z lososa s crème fraîche. pak si cestující mohli zvolit anglickou snídani s opečenou slaninou, míchanými vejci, vepřovou klobásou, rajčaty a žampiony. Na jídelníčku byl také jehněčí filet s hořčičnou a bylinkovou krustou, špenátem a novými bramborami pečenými s mořskou solí nebo grilovaný mořský vlk s kaviárovou omáčkou, švýcarským mangoldem a divokou rýží, pro bezmasou variantu zeleninový a nudlový salát v orientálním stylu s chilli a zázvorovou zálivkou.

 
Jako alternativu k plnému menu nabízely obě letecké společnosti čerstvě připravené sendviče. Banánový koláč nebo výběr luxusních sýrů, to byl dezert, ke kterému se servírovala podle chuti buď káva, káva bez kofeinu nebo čaj.

V době posledních letů v roce 2003 se na palubě Concordu podávalo šampaňské, kaviár, lanýže, foie gras a humr.

Na palubě (československých a) českých letadel

Jídlo na palubě si užívali cestující většiny leteckých společností včetně tehdejšího ČSA. Vždy záleželo na délce trasy.

S rozvojem létání především v posledních třech desítkách let, kdy se ke slovu dostaly nízkonákladové a charterové společnosti, přestal tento způsob dopravy být luxusem. Na to reagovali i místní dopravci, České aerolinie a Smartwings jídla servírují jen na některých (dálkových) trasách. Pokud si například cestou na dovolenou chcete dopřát oběd či večeři, je potřeba si jídlo dopředu objednat a zaplatit. Lze je ale také zakoupit přímo až v letadle.

Pochutnat si můžete například na vepřových či kuřecích řízkách s chlebem a okurkou (½ kg od 540 Kč), pomalu dušeném hovězím líčku na rozmarýnu se zámeckými bramborami, pečenou máslovou dýní a špenátovými listy spolu s dezertem a salátem pořídíte za 450 Kč, za stejnou cenu můžete mít konfitovné kachní stehno s červeným zelím a karlovarským knedlíkem. Vegetariánský poke bowl – miska se salátem z divoké rýže, zeleninou a sýrem feta a dezertem stojí 400 Kč. Variace 20 kusů kanapek je za 640 Kč, 12 čokoládových košíčků s krémem a ovocem za 590 Kč.

Smartwings nabízí třeba těstoviny s boloňskou omáčkou za 115 Kč nebo orientální kuskus za 89 Kč.

Dostali jste chuť na některé z jídel? Podle našeho videoreceptu si připravte dušená hovězí líčka:

Hovězí líčka dušená v kořenové zelenině s červeným vínem

Zdroje informací:
foodtimeline.or
simpleflying.com
smartwings.com
csa.cz

Recepty k tomuto článku

Naposledy jste si prohlédli