Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Lahodná kombinace mléčné čokolády a jemné kávové náplně, kdo by neznal Kofilu? Jako jedna z mála původních cukrovinek si uchovala původní recepturu. Letos slaví 100 let a do nového století vstupuje v obalech od mladých designérů. Připomeňte si s námi, jak se v průběhu let měnil její obal a zavzpomínejte i na její historii.

Příležitost pro mladé

Čokoládová tyčinka originálně spojující mléčnou čokoládu a jemnou kávovou náplň, se poprvé objevila na trhu již v roce 1923. Okouzlila nejen svojí výjimečnou chutí, ale ikonický se stal i její typicky žlutý obal. Aby bylo hned patrné, co je uvnitř, na typicky žlutém obalu měla Kofila obrázek mouřenína v modrých kalhotách s turbanem na hlavě a šálkem vroucí kávy v ruce.

Jak už jsme psali dříve, originální design byl dílem výtvarníka Zdeňka Rykra. Toho si čokoládovna najala už v roce 1921, kdy bylo Rykrovi pouhých 21 let. I přes své mládí získal tehdy Rykr exkluzivní smlouvu. Čokoládovna Orion se v ní zavázala, že během vzájemné spolupráce nebude návrhy obalů zadávat nikomu jinému. A vyplatilo se to! 

Tyčinka brzy zaujala i na soutěžích. První ocenění Grand Prix získala na Světové výstavě v Barceloně již v roce 1929, další Grand Prix přišlo v roce 1935 a v roce 1962 si odvezla stříbrnou medaili ze Světové olympiády čokolády

Variabilní obal

Zdeněk Rykr se v návrhu původního obalu inspiroval svými exotickými cestami. Ikonický žlutý obal byl ozdoben vzorem hvězdiček a vlnek. Dominoval mu nápis Kofila společně s mouřenínem v turbanu a s šálkem kávy. Během let procházel obal drobnými úpravami. 

Měnila se barva podkladu. V minulosti žlutou barvu načas vystřídala lehce oranžová nebo narůžovělá barva. Během let se upravoval také mouřenín, kterému se začalo říkat Turek nebo i Kofiláček. Na čas dokonce zmizel. Stalo se tak v roce 1965, kdy tradiční obal nahradila designová edice ke 3. spartakiádě v Československu. 

Změny, které si vyžádala nálada ve společnosti

Během let se na trhu objevilo několik limitovaných edicí inspirovaných kávou, jako například Kofila Capucino nebo Kofila espresso... Do dnešních dní však zůstala jediná – Kofila Latté, která v sobě ukrývá krémovou mléčnou náplň obohacenou o kousky rozpustné kávy. Na trhu je od roku 2013. 

Kofila Original je 5. nejprodávanější tyčinkou na českém trhu. Vyrábí v závodě Zora Olomouc a v roce 2022 se tam vyrobilo více než 30 milionů kusů této ikonické tyčinky. Právě v loňském roce doznal obal jedné z nejzásadnějších změn. Mouřenín změnil barvu na modrou, stejnou, jako využívá Orion ve svém logu. 

Tyčinka se také začala vyrábět ze 100 % udržitelně získávaného kakaa a tato informace přibyla na obalu. Výroba této oblíbené tyčinky je tak nyní šetrnější k planetě i k lidem.  

Nová limitovaná edice obalů 

Do nového století vstupuje Kofila v designové edici, kterou navrhli studenti Grafického designu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Kofila tak znovu inspiruje mladé umělce. Porota hodnotila téměř 80 unikátních designů a nakonec vybrala 7 nejzajímavějších, které nyní můžete objevit v regálech obchodů. Designových edicí je symbolicky sedm, stejně jako je sedm dní v týdnu. Každý den si tak milovníci tyčinky KOFILA mohou vychutnat originální kousek čokoládového umění.

Náš tip: Připomeňte si v galerii historické designy obalu a podívejte se na ty nové: 

 

Recepty k tomuto článku

Komentáře

Tu miluji už odmala;-).

Přidat komentář