Oblíbená tyčinka Kofila slaví 100 let! Připomeňte si s námi její historii i to, jak ikonický obal s mouřenínem vypadal dříve
12. 2. 2023 Historie a zajímavosti
Lahodná kombinace mléčné čokolády a jemné kávové náplně, kdo by neznal Kofilu? Jako jedna z mála původních cukrovinek si uchovala původní recepturu. Letos slaví 100 let a do nového století vstupuje v obalech od mladých designérů. Připomeňte si s námi, jak se v průběhu let měnil její obal a zavzpomínejte i na její historii.
Příležitost pro mladé
Čokoládová tyčinka originálně spojující mléčnou čokoládu a jemnou kávovou náplň, se poprvé objevila na trhu již v roce 1923. Okouzlila nejen svojí výjimečnou chutí, ale ikonický se stal i její typicky žlutý obal. Aby bylo hned patrné, co je uvnitř, na typicky žlutém obalu měla Kofila obrázek mouřenína v modrých kalhotách s turbanem na hlavě a šálkem vroucí kávy v ruce.
Jak už jsme psali dříve, originální design byl dílem výtvarníka Zdeňka Rykra. Toho si čokoládovna najala už v roce 1921, kdy bylo Rykrovi pouhých 21 let. I přes své mládí získal tehdy Rykr exkluzivní smlouvu. Čokoládovna Orion se v ní zavázala, že během vzájemné spolupráce nebude návrhy obalů zadávat nikomu jinému. A vyplatilo se to!
Tyčinka brzy zaujala i na soutěžích. První ocenění Grand Prix získala na Světové výstavě v Barceloně již v roce 1929, další Grand Prix přišlo v roce 1935 a v roce 1962 si odvezla stříbrnou medaili ze Světové olympiády čokolády.
Mohlo by vás zajímat
Variabilní obal
Zdeněk Rykr se v návrhu původního obalu inspiroval svými exotickými cestami. Ikonický žlutý obal byl ozdoben vzorem hvězdiček a vlnek. Dominoval mu nápis Kofila společně s mouřenínem v turbanu a s šálkem kávy. Během let procházel obal drobnými úpravami.
Měnila se barva podkladu. V minulosti žlutou barvu načas vystřídala lehce oranžová nebo narůžovělá barva. Během let se upravoval také mouřenín, kterému se začalo říkat Turek nebo i Kofiláček. Na čas dokonce zmizel. Stalo se tak v roce 1965, kdy tradiční obal nahradila designová edice ke 3. spartakiádě v Československu.
Mohlo by vás zajímat
Změny, které si vyžádala nálada ve společnosti
Během let se na trhu objevilo několik limitovaných edicí inspirovaných kávou, jako například Kofila Capucino nebo Kofila espresso... Do dnešních dní však zůstala jediná – Kofila Latté, která v sobě ukrývá krémovou mléčnou náplň obohacenou o kousky rozpustné kávy. Na trhu je od roku 2013.
Kofila Original je 5. nejprodávanější tyčinkou na českém trhu. Vyrábí v závodě Zora Olomouc a v roce 2022 se tam vyrobilo více než 30 milionů kusů této ikonické tyčinky. Právě v loňském roce doznal obal jedné z nejzásadnějších změn. Mouřenín změnil barvu na modrou, stejnou, jako využívá Orion ve svém logu.
Tyčinka se také začala vyrábět ze 100 % udržitelně získávaného kakaa a tato informace přibyla na obalu. Výroba této oblíbené tyčinky je tak nyní šetrnější k planetě i k lidem.
Nová limitovaná edice obalů
Do nového století vstupuje Kofila v designové edici, kterou navrhli studenti Grafického designu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Kofila tak znovu inspiruje mladé umělce. Porota hodnotila téměř 80 unikátních designů a nakonec vybrala 7 nejzajímavějších, které nyní můžete objevit v regálech obchodů. Designových edicí je symbolicky sedm, stejně jako je sedm dní v týdnu. Každý den si tak milovníci tyčinky KOFILA mohou vychutnat originální kousek čokoládového umění.
Náš tip: Připomeňte si v galerii historické designy obalu a podívejte se na ty nové:
Témata
Recepty k tomuto článku
Mohlo by vás zajímat
Přečtěte si Zobrazit více
Oblíbená tyčinka Kofila slaví 100 let! Připomeňte si s námi její historii i to, jak ikonický obal s mouřenínem vypadal dříve
Peče celá země: Jak na ty nejlepší domácí čokoládové tyčinky? Těchto 5 kroků zaručí dokonalý výsledek
Hitem letošní zimy je horká čokoláda s červeným vínem. Použít ale musíme správnou čokoládu i správné víno
Komentáře
14. 2. 2023 10:28