Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Retro okénko: Legendární tyčinka Deli stála kdysi jen 2,40 Kčs a v době svého vzniku byla unikátem
Zdroj: se souhlasem společnosti Nestlé

„A co teď? Teď si dáme Deli…“ Kdo by neznal tuto hlášku ze slavné přes dvacet let staré reklamy? Deli je tu však s námi mnohem déle a vyřeší (aspoň, jak to ukazovaly reklamní příběhy) mnoho problémů, hlavně ale ten, když vás honí mlsná. A na rozdíl od jiných cukrovinek z dob minulých se vlastně tak moc nezměnila. 

Tyčinka, která neměla konkurenci

Dnes si můžeme vybírat z celé řady čokoládových tyčinek, jako je Milky Way, Snickers nebo Bounty, když se ale v osmdesátých letech minulého století objevila tyčinka Deli, bylo to jako zjevení.

Do té doby totiž u náš žádná podobná čokoládová tyčinka neexistovala a roky neměla ani žádnou konkurenci. Není divu, že i když se pak objevily další podobné sladkosti zalité čokoládou, na Deli jsme nikdy nedali dopustit. A i když to několikrát vypadalo, že zmizí z trhu, lidé si její návrat vždy vybojovali. 

Dobrota z Olomouce

Tyčinka Deli se zrodila v roce 1980 v pražských Modřanech, kde se vyráběly cukrovinky pod značkou Orion. Později se její výroba přenesla do Olomouce, do závodu na výrobu čokoládových cukrovinek Zora, který se posléze stal součástí podniku Československé čokoládovny.

V současnosti tento podnik spadá pod Nestlé, nicméně tyčinky Deli jsou jednou z mála sladkostí, které se příliš nezměnily a dokonce i nápis Deli zůstává přes 40 let na tyčinkách stejný. Jediné změny doznaly obal, jenž je nyní zatavený, cena, váha a také částečně příchutě. 

Oblíbená příchuť

Hned na počátku se Deli vyráběla ve třech variantách karamel s oříšky, kousky čokolády a rozinkami. Navzdory jejich popularitě si dodnes můžeme pochutnávat jen na prvních dvou – ta rozinková totiž bohužel k nelibosti některých zmizela.

Naštěstí ji ale nahradila pistáciová, která patří nyní k nejoblíbenějším. A to se přitom za roky její existence objevily i další – nakonec ale zůstaly tři prověřené – oříšková, pistáciová a čokoládová. A víte, co je na Deli zajímavé? Spousta lidí má rádo jen jednu příchuť, na níž nedá dopustit, a jiné pak nejí. 

Deli je jen jedna - ta původní

Už v dobách svého vzniku byla Deli prezentována jako „sladká odměna“ a tou je dodnes. I když se mnohokrát objevily snahy Deli trochu pozměnit a přidat další příchutě (např. meruňka, sušenka, vaječný likér) a přizpůsobit ji nejnovějším trendům.

To, že šla Deli s dobou, dokazuje třeba krátký experiment v podobě Deli protein s vysokým obsahem bílkovin. Vždy se ale nakonec došlo k tomu, že zákazníci chtějí tu, kterou si pamatují z dětství.

Neuspěla ani varianta Deli Super, která nakonec musela být stažena z trhu a nahrazena tou původní, o čemž svědčí další slavný reklamní slogan „Deli se vrátila“. Ta současná sice už nestojí 2,40 Kčs, ale 15 Kč a navíc přišla od 5 g ze své původní váhy, lidé na ni ale dodnes nedají dopustit. 

Zdroje informací:
Nestle.cz: Tyčinka Deli je s námi už 40 let
kniha Petrov, M.: Co bylo (a nebylo) za reálného socialismu

Recepty k tomuto článku