Příběh jako z filmu: Aby uživila rodinu, začala Hana vařit a prodávat marmelády, co znala od babičky. Dnes ji chválí i Kašpárek
14. 8. 2024 Rozhovory a reportáže
Příběh Hany Šindlerové a jejího podnikání je podle jejích slov jako vystřižený ze špatného filmu. Na začátku se totiž nejevilo všechno tak pozitivně jako nyní a sama Hana v jednu chvíli nepohlížela na svět příliš optimisticky. „V době, kdy jsem prožívala nejkrásnější období svého života, se mi najednou ze dne na den zhroutil svět. Jako domeček z karet,“ říká pro Toprecepty.cz dnes úspěšná podnikatelka z Marmelád s příběhem.
Osudová rána
Hana tehdy žila tehdy s partnerem v Německu, vychovávali tříletého syna a očekávali narození dcery. „Jenomže jednoho rána jsem se dozvěděla, že se můj partner zamiloval do jiné ženy a mám se odstěhovat. Všechno šlo velice rychle - sbalila jsem dva kufry a cestovala zpět do Prahy,“ vzpomíná.
Okusila tak, jak složité je vychovávat sama dvě děti, problémy měla i se sháněním práce, ruku v ruce s tím přišly i finanční potíže. „Musela jsem ale začít fungovat, a to především jako máma, k čemuž patří i ty běžné činnosti, jakými jsou vaření a nakupování. Protože mě láska k vaření a jídlu provází celým mým životem a jako každá máma se snažím dát svým dětem to nejlepší, začala jsem hodně vařit. I džemy a marmelády,“ popisuje Šindlerová pro Toprecepty.cz.
Mohlo by vás zajímat
Nečekaná pomoc
Zjistila, že jí vaření v těžké životní situaci pomáhá, navíc všem chutnalo, což způsobilo první zlom. „Přestala jsem psát a posílat desítky životopisů a ucházet se o místo u zahraničních firem. Nastal mi totiž jiný maraton: přes den sehnat suroviny, večer, když děti usnuly, uvařit a zabalit a další den vyrazit prodávat na farmářský trh,“ vzpomíná Hana.
Začínala úplně sama se dvěma malými dětmi. Bez podnikatelského záměru. „Ale dokázala jsem se všechno naučit. Stala se ze mě podnikatelka. Troufám si tvrdit, že snad i úspěšná. Buduji značku, čelím stejným problémům jako velké provozy, a to se vším všudy,” říká Hana pro Toprecepty.cz. „Dokážu vést firmu, která si už vybudovala místo na českém trhu s kvalitními potravinami. Jsem stále malovýrobce, ale musím umět a splňovat vše jako velké firmy a potravinářské provozy,” dodává.
Pandemie ukázala možnosti
Velkým milníkem byla v rámci jejího podnikání určitě covidová pandemie. „Měla jsem velké štěstí, že si v naší rodině ani ve firmě nevybral žádnou daň ve smyslu vážného onemocnění. Covid byl však tím impulzem, díky kterému jsem se rozhodla založit e-shop, jehož jsem se do té doby obávala. Když však přišla „doba covidová", šlo to najednou velmi rychle, vlastně muselo, vzdát jsem to v žádném případě nechtěla. Začátky byly, stejně jako u všeho, velmi těžké,” vzpomíná Hana.
Nyní je velmi ráda, tato oblast ji podle jejích slov posunula o kousek dopředu. „E-shop mi pomohl rozšiřovat naše portfolio. Poslední rok jsme se zaměřili také na low-carb produkty, máme celou řadu fit výrobků naprosto bez přidaného cukru, případně s náhradními sladidly. Je to pro mě opět nová výzva a velmi zajímavá skupina výrobků, na které nyní pracujeme,” popisuje podnikatelka, které se vším pomáhá i její manžel Marek.
Babička jako vzor
Proč se však Hana vrhnula na marmelády a nevybrala si jiný segment z gastronomie? „Vyrůstala jsem v době, kdy bylo zavařování a zpracování ovoce a zeleniny v domácím prostředí naprosto běžné. Jako malá holka jsem občas byla naštvaná, že místo dne stráveného na koupališti pomáhám babičce a dědovi na zahradě,” vzpomíná.
Zároveň však připomíná známé pořekadlo „co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“. „Přesně tak je to nyní u mě - často vzpomínám, jak jsme s dědou zavařovali můj zamilovaný angrešt a černý rybíz, jaké „fígle” používal děda, aby džem nebo šťáva byly naprosto dokonalé. A často babičce a dědovi posílám pozdrav tam nahoru a říkám si, že by měli radost,” dobře ví úspěšná podnikatelka.
Jak to však má s džemy a marmeládami, další generace v rodině, tedy její děti? „Když jsem začínala, žárlily a nechtěly je, byly pro ně něco, co jim bere mámu, která byla celé dny, celé víkendy a prázdniny jen v práci. Nyní konečně začínají cítit hrdost, pyšně se hlásí k naší firmě a jsou její nedílnou součástí,” popisuje Hana pro Toprecepty.cz. Obě děti studují na gymnáziu, ale především pro dceru je prý firma „koníčkem“.
Co mají Češi nejraději
Přestože Marmelády s příběhem nabízejí velký sortiment a množství příchutí, začínaly s klasikou. „První džem, který jsem uvařila pro maloobchodní prodej, byl jahodový a ten je také stále nejprodávanější. V tomto směru jsou Češi trošku konzervativní, i když vidíme změnu a posun,” říká Hana. „Jednak to jsou výše uvedené low carb džemy, ale i jiné, ochucené a exotické. Náš džem mango-maracuja šlape jahodovému hodně na paty (smích),” dodává.
Nejsou to ovšem pouze marmelády a džemy, co firma nabízí. „Naše portfolio zahrnuje skoro 200 produktů. Baví mě třeba také čatní, různé dipy, slané džemy, rajčatové salsy, naložená zelenina a třeba retro kompoty. Pro letošní sezónu jsme připravili dva úžasné dresinky na saláty, které si naši zákazníci okamžitě oblíbili,” vypočítává zakladatelka Marmelád s příběhem.
Budoucnost provází obavy
Do budoucna má Hana mnoho podnikatelských plánů, neutuchající nadšení a chuť do práce. Přiznává však, že zažívá také velké zklamání. Současná ekonomická situace, energetická krize a enormní zvýšení cen vstupů ve všech směrech jsou pro firmu velmi náročné.
„Naši marži jsme snížili na minimum, jen abychom přežili letošní rok a zajisté i několik dalších. I přesto je naše konkurenceschopnost velmi slabá. O to více mě trápí přístup velkých odběratelů a supermarketů, kteří naše produkty právě v této velmi složité době vylistují s jednoduchým odůvodněním, že raději nakoupí v zahraničí levnější produkt, u kterého dosáhnou vyšší marže,” popisuje nelehkou situaci Hana.
Přesto se však nehodlá se současnou situací smířit. „Nikdy nic nevzdávej, nikdy se nevzdávej! A když už někdy spadneš na úplné dno, tak je to pro to, aby ses mohl dobře odrazit,” uvědomuje si po svých zkušenostech nezlomná žena a podnikatelka.
Jak vypadaly začátky Marmelád s příběhem i jak se jim daří dnes, zjistíte v naší fotogalerii:
Náš tip: Dostali jste chuť na marmeládu? Připravte si podle našeho video receptu meruňkovou:
Témata
Mohlo by vás zajímat
Přečtěte si Zobrazit více
Makové buchty podle babičky moderátorky Laďky Něrgešové: Jsou krásně vláčné, voní rumem a chutnají božsky
Náš život s celiakií: Vynikající tvarohové syrniki pro Áňu. S jahodovou marmeládou je naprosto zbožňuje
Jak na pravé řecké tzatziki: Důležité je použít hutný řecký jogurt a okurku nechat vykapat. Konzistenci vylepší olej
Přečtěte si Zobrazit více
Tereza z Peče celá země nabídla recept na jahodový džem s chutí cheesecaku: Voní máslem a rumem a nikdo mu neodolá!
Příběh jako z filmu: Aby uživila rodinu, začala Hana vařit a prodávat marmelády, co znala od babičky. Dnes ji chválí i Kašpárek
Jak vylepšit chuť nevýrazného melounu? Sladkost pomůže zvýraznit jedna poměrně překvapivá ingredience