Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Jak a proč vznikla Kofola? Slavná česká limonáda nahradila Pepsi i Colu
Zdroj: Martin Strachoň, Wikimedia Commons, Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10135246

Kofola patří ke skvělým vynálezům, které přežily z dob Československa do dnešních dní a stále se těší velké oblibě. Tahle veskrze tuzemská limonáda vznikla cíleně jako reakce na její západní kolegyně - Pepsi a Coca Colu, ale také proto, že soudruzi nevěděli, co s přebytečným kofeinem po pražení kávy. Kdo dal populárnímu pití jeho konkrétní recepturu a typickou chuť?

Kofola je naše!

Už 60 let ji máme, pijeme a milujeme! Kofola, originální československá limonáda, se začala vyrábět roku 1960, její vývoj ale začal již o něco dříve, a to údajně ze dvou důvodů a na přímé zadání "shora". Soudruzi prý potřebovali nějak zpracovat přebytečný kofein, který vznikal po pražení kávy. Anebo chtěli vytvořit československou odpověď na Coca Colu, Pepsi a další "zápaďácké" limonády kolového typu, po nichž v ČSSR byla poptávka, ale k dostání nebyly. Odpadní kofein se pak prý využíval proto, že jiný by výrobu nápoje příliš prodražil.

Ať to bylo tak, či tak, projekt dostal na starost jistý Zdeňek Blažek, docent z Výzkumného ústavu rostlinné výroby v Praze. Kromě využité kofeinu měl za úkol vymyslet základ limonády tak, aby obsahoval lokální přírodní suroviny a bylinky. Po několika měsících intenzivní práce docent Blažek vyvinul vícesložkový sirup sladko-kyselé chuti, který nazval Kofo. Recepturu Blažek svěřil čerstvému absolventu farmacie Jaroslavu Knapovi a pověřil ho jeho převedením do reálné výroby. Ta odstartovala na sklonku roku 1959 ve farmaceutickém podniku Galena v Opavě - a základ Kofoly byl na světě!

Opravdový boom Kofoly přišel v 70. letech. Reklamy na ryze československý nápoj, který se lahodností i mírou osvěžení vyrovnal produktům stejného typu ze západního světa, byly úplně všude. Kofolu pil každý, malí i velcí, zkrátka všichni. Problémy nastaly po sametové revoluci, kdy se na nově uvolněný trh dostaly právě všechny ty Coca Coly, Pepsi a další limonády kolového typu. Některé z nich byly i výrazně levnější než Kofola. V 90. letech se pak několik subjektů soudilo o ochrannou známku Kofoly, až bylo nakonec rozhodnuto, že výhradním výrobcem a distributorem Kofoly bude krnovská firma Santa nápoje pod vedením řecké podnikatelské rodiny Samarasových, která původní recepturu odkoupila za 215 milionů korun. Po novém tisíciletí se firma přejmenovala na Kofola a.s. a výrobu přesídlila do nové továrny na Slovensku, kde se mimo jiné stáčí také pramenitá voda Rajec.

Když ji miluješ, není co řešit

Důvodů, proč máme Kofolu dodnes tolik rádi, je několik. Zaprvé v sobě řada z nás má stále zakořeněno, že je prostě "naše". Zadruhé, ač vznikla jako jejich konkurence, díky bylinkám je Kofola chuťově přeci jenom trochu jiná, než slavná Cola a Pepsi a ruku na srdce - dost možná i lepší! Sirup Kofo se skládá ze 14 bylinných a ovocných látek, jako jsou výtažky z jablek, třešní a rybízu, tmavý i světlý karamel, extrakt z maliníku či lékořice a tak dále. Porovnejte točenou Colu a točenou Kofolu. Kromě toho, že Colu vám na rozdíl od Kofoly většinou dají připravenou z tzv. post mixu, je to opravdu obrovský rozdíl.

Prim v boji o popularitu ale hrají hlavně reklamní kampaně Kofoly, které jsou opravdu vymazlené. Ostatně, vánoční spot s holčičkou, která se ptá na prasátko, co "bude mít takový ty velký zahnutý zuby nahoru", se na televizních obrazovkách drží už mnoho let a stále neztratil nic ze svého kouzla. V roce 2002 Kofola vsadila na nostalgii a desítky let trvající tradici a vytasila se s kampaní založenou na dnes dobře známém sloganu "Když ji miluješ, není co řešit". A skutečně není!

Kofola svým zákazníkům přízeň oplácí tím, že pravidelně přichází se sezónními speciálními příchutěmi. Některé, třeba vanilková, se dokážou udržet dlouhodobě. Jiné, jako třeba májová, višňová, angreštová či skořicová, se vždy objeví v té pravé části roku, například o Vánocích. V roce 2020 jsme si mohli vychutnat mátovou Kofolu a objevit by se měla ještě kokosová.

Komentáře (1)

Já bych zase Kofolu tak neoslavovala, neboť dokáže nadělat paseku na žaludeční sliznici. Vlastní zkušenost. Navíc je sladká, takže trpí i zuby. Jednou začas sklenička možná nevadí, ale napájet se jí denně je nezdravé.