Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Cukrářská vánočka (mazanec)

Stejně jako mazanec neodmyslitelně patří k Velikonocům, vánočka nesmí chybět na Vánoce. Obě těsta jsou velmi podobná, a proto můžete jeden recept využít na obě dobroty. Základem je poctivá dávka másla, díky které je konzistence krásně vláčná.

Hodnocení receptu je 4,9 (28×)

Ohodnotit

Ohodnoťte recept

toprecepty.cz toprecepty.cz

Snadný

Doba přípravy 160 min Doba přípravy: 100 min Doba tepelné úpravy: 60 min

160 min (100 min příprava + 60 min tepelná úprava)

Suroviny pro 1 kus

množství na 1 větší vánočku nebo 2 mazance

1kus

Nahlásit chybu v receptu

Naše kuchařky
právě v prodeji

Do obchodu

Nutriční hodnoty

Hodnoty jsou přibližné

Energie16 125 kJ /
3 854 kcal
Bílkoviny90,06 g
Tuky143,46 g
Vláknina26,90 g
Cholesterol 980 mg
Sodík 649 mg
Sůl1,53 g
Sacharidy537,22 g

Zobrazit všechny hodnoty

Postup přípravy

Krok 1: Do části vlažného mléka rozmícháme trochu mouky, přisladíme 1 lžící cukru a rozdrobíme droždí – necháme vzejít kvásek. Ve zbytku mléka rozpustíme sůl. Krok 2: V míse utřeme máslo s cukrem a žloutky, přimícháme vanilku, koření, mouku, přilijeme kvásek a mléko. Vymícháme a pak do něj zapracujeme rozinky a nahrubo sekané mandle, zaprášíme moukou a necháme kynout. Krok 3: Potom těsto rozdělíme na 9 dílů a upleteme vánočku. Potřeme vejcem a posypeme nahrubo sekanými mandlemi. Do horního copu vpíchneme 3 špejle, aby se vánočka v troubě nerozjela. Krok 4: Pečeme přibližně hodinu. Zda je těsto upečené, vyzkoušíme špejlí.

TIP: Jednoduchý návod na pletení vánočky z 9 pramenů

Zveřejněno 4. 3. 2008

Moje poznámka

Přidat poznámku

Moje poznámka

TopRecepty.cz

Cukrářská vánočka (mazanec)

Aktuální verzi receptu najdete na této adrese nebo načtěte QR kód:

https://rcpt.cz/5XK

Další recepty

Zobrazit více

Zobrazit více

Moje poznámka

TopRecepty.cz

Cukrářská vánočka (mazanec)

Aktuální verzi receptu najdete na této adrese nebo načtěte QR kód:

https://rcpt.cz/5XK

Marie

Nejnovější recepty

Další recepty

Komentáře (65)

Romario: Mám tu samou zkušenost, taky jsem zkusila tenhle recept, ale mazanec popraskal a byl docela suchý. Ale snědl se :-)

Mazanec byl trochu suchý, a hodně mi popraskal. Asi to bylo rukama, ale snědl se. :yes::-)

Babička Květuška:
mohu Vás poprosit o radu - píšete, že nejdřív nalejete kvásek a pak zasypáváte moukou, já v jiném receptu mám napsáno, že nejdřív mouka a pak zalívat mlékem, budu ráda za Váš postřeh.
Děkuji moc

casino: no, protože jsem byla tak poučena již v mládí, tak vlastně nezkoušela, jen jednou jsem nalila rozpuštěné máslo dřív než kvásek a vůbec mi těsto nechtělo kynout. Zásadní je ale pro mne, že s takto kynutým těstem se báječně pracuje, nelepí, je pružné, nemusí se podsypávat moukou. Možná by to bylo stejné, kdyby se tuk nepřidával až při druhém kynutí ale při zpracování PO tekutině, ale z dvojího kynutí neslevím:-D

hosta:
Já vím Bohumile, já vím, že to tak děláte:-D https://www.toprecepty.cz/recept/30701-vanocka-z-t...
Zní to logicky:yes: ale zkoušela jste vedle sebe 2 vánočky - jednu tak a druhou onak, zda je mezi nimi po upečení vůbec jaký poznatelný rozdíl?;-):-)

cathleen:vravím, maminka to robila, ja zabúdam...:-))

cathleen: máš pravdu, předsedo:-D. Já to dělám u všech kynutých těst;-)

Lucka, magdalenka: tuk se do těsta přidá a vmísí později proto, aby stačila mouka tekutinou dobře (lépe) nabobtnat, v pohodě vytvořit lepkovou síť - jinak by tuk mohl ještě nenabobtnaná zrníčka škrobu neprodyšně obalit ;-) mělo by se to dělat u těst, kde je tuku více, ale já osobně to dělávám opravdu málokdy :-8

Lucka: moja mamka nepochádzala z Čiech a robila to tiež - vlažný tuk alebo olej až po tom kysnutí vmiesila do cesta...asi je to osvedčená finta dobrých gazdín.

hosta:Dobrý den,zaujal mě postup kynutí bez tuku. Určitě to zkusím. Zajímalo by mě, zda je to specifický postup přípravy vánočky pro některou oblast Čech? Protože jsem o takovém postupu ještě nikdy neslyšela.
Předem děkuji za odpověď.

Měla bych dotaz,když je vánočka upečená,krásně naskočená,proč mi po vytažení z trouby klesne? Děkuji za odpověd.Prosím ,odpovězte mi na email děkuji.Líba
P.S nebo i sem na stránky děkuji:-*

Měla bych dotaz,když je vánočka upečená,krásně naskočená,proč mi po vytažení z trouby klesne? Děkuji za odpověd.Prosím ,odpovězte mi na email děkuji.Líba

Babička Květuška 7. 1. 2015 15:01
Stefinka.S: Stefinko, máte moc řídké těsto. Zkuste si z naváženého množství mouky oddělit 1/3 a ze zbytku zadělat těsto, možná s menším množstvím mléka a bez tuku a (másla). Dlouho míchejte, až je těsto hladké a nechytá se krajů nádoby. Pak teprve zapracujte tuk. Pozor, přidáním tuku těsto opět trochu zřídne. Nechte vykynout (1 - 2 hodiny). Potom těsto vyndejte na vál a ručně zapracujte tu odloženou mouku. Těsto musí mít hustotu skoro jako dětská plastelína.Zapleťte vánočku a nechte opět hodinu až dvě kynout. Troubu, máte-li horkovzduch, nemusíte předehřívat. Nastavte na 15O°C a pečte 1 hodinu. Jestli vám větrák funí moc, pečte půl hodiny bez větráku a půl hodiny s větrákem. To už je otázka typu trouby a praxe. Zarolujte tady na této diskuzi trochu níž, dala jsem zde podrobný popis na vánočku podle mojí babičky.
Přeji hodně úspěchu a hezký den.:-K

Moc mléka, když je příliš řídké těsto, při pečení se neudrží tvar;-)

Stefinka.S: Zkusila jste už plést vánočku ze 6ti pramenů? Ta se zaručeně nerozjede ;-) Jinak u klasiiky zkuste každou vrstvu trošku hřbetem ruky prohloubit a pak tam teprve posadit další. Místo špejlí štípala moje babička z polínka tenké třísky a těmi vánočku vyztužila. Drží lépe než špejle :-) Jen nevím, zda takovou možnost máte.

Stefinka.S:myslím, že je moc mléka, já mám na kg mouky asi 4 dcl mléka a ani toto těsto není z nejtužších:-)) - zkus dát mléka jen 200 ml

Potřebuju radu. Dělala jsem tuto vánočku teď asi čtyřikrát od vánoc, je chuťově výborná, krásně vláčná, vydrží měkká i dýl jak týden, jsem fakt nadšená. Ale prostě rozjíždí se mi, mám z ní skoro placku, na chuti jí to neubere, vždycky se stejně sní, ale chci se zeptat, čím to je, co dělám špatně. Předevčírem jsem jí dělala naposledy, tak jsem místo jedné velké udělala dvě menší a stejně teda nakynuly do větších, ale stejně prostě spadly, i když dávám doprostřed špejle... může za to kynutí, špatné postavení pletenců na sebe, pečení nebo čím to je? Budu péct pro ségru ve středu nebo ve čtvrtek další, tak abych to případně zkusila lépe... děkuji.

Zuzka: opravuji předchozí text - chleba z žitného kvasu ...

Babička Květuška: Dekuji za rady. Čerpám zkusenosti hodne od své babičky. V obchode dnes téměř není možno koupit dobré, kvalitni pecivo, tak je potřeba připravovat sami. Proto doma peču chleba z žitného chleba a kupovaný mi už nechutná ...

Babička Květuška 19. 11. 2013 17:42
Zuzka:
Zdravím Zuzanko, určitě to není špatně. Víte, receptů na vánočku (i jakékoli jiné pečivo) je tolik, kolik je kuchařinek nebo alespoň tolik, kolik je rodinných kuchařských historií. Sádlo se v naší rodině používá často i při pečení sladkostí (například vánoční škvarkové cukroví je vynikající). Sádlo je lehčí než máslo, těsto snadněji kyne, ale samotné v kynutém těstu tolik nevoní. Když však dáte půl na půl s máslem, vůni doženete.
Kynuté pečivo z hladké mouky je vláčnější, ale rychleji tvrdne. Ve vašem případě si však myslím, že ztvrdnout nestihne :-),protože vám vánočku rychleji snědí.
Přeji hezký den.

Babička Květuška: Dobry den, peču vánočku par let, ale davam hladkou mouku a tuk davam pul na pul máslo a sádlo. Je to spatne, prip. proč? S vánočkou jsem spokojena. Dekuji.

Elis: Pokud je těsto volnější, řidší, musí se přidat trochu mouky. Množství podle receptu je vždy přibližné, protože záleží, jakou máš mouku. To už pak musíš sama rozhodnout, nikdo ti to přesně neurčí. Prostě - řídké těsto = přidáš mouku, tuhé těsto = přidáš trochu mléka!

Dobrý den,

snažím se upéct mazanec dle tohoto receptu a hrůza!
Těsto bylo řídké, roztíká se na plechu a nedrží tvar.
Při pečení se těsto rozjelo do všech světových stran a tak jsem zvědavá jaký bude po upečení....snad bude chutný, když jsou s ním takové potíže.
Pro příště vím, že tento recept již nikdy!:no:

jak dlouho vydží měkká -trvanlivost, můžu ji péct již dnes- do štědrého dne je to ještě 4 dny?

Babička Květuška 16. 12. 2012 14:53
mamkapavla:
Zdravím, ještě žiju :-), a tak jsem po roce nahlédla na tuto stránku. Podrobný postup při pečení vánočky jsem zde napsala minulý rok. Zarolujte trochu níže na této diskuzi a můj popis najdete. Vánočka se peče podle velikosti asi jednu hodinu. Musí být dobře vykynutá. Já dnes peču v horkovzdušné elektrické a pečivo je jak od profesionála. Teplotu nastavím na 150 stupňů a čas 1 hodinu. Asi 10 minut před koncem pečení teplotu postupně snižuju. Všechno je však otázka praxe a typu pečící trouby.
Přeji hezké svátky a mnoho štěstí v Novém roce.
Babička Květuška :-K

na kolik se ta vánočka peče? a jak dlouho? Chtěla bych jí zkusit, ale neznám teplotu a čas. Děkuji

Babička Květuška: To je krásně napsaný popis na vánočku.:yes::-p

Babička Květuška 9. 4. 2012 21:30
Evča 1 :
Dík, a přeji hodně štěstíčka a zdravíčka :-K

Babička Květuška 9. 4. 2012 21:28
Luba:
Myslíte přidat sůl přímo do kvásku? To ne!!! Sůl kvasnice zabíjí(jsou to živé potvůrky) a kvásek pak nevykyne. Solí se nejlépe do suché mouky nebo při míchání těsta. Když však sůl zapomenete přidat, buchta je mdlé chuti. Rada mojí babičky: "Buchty nedosol, knedlíky přesol!"
Přeji hezký den
K.

Luba:

Já strašně děkuji babičce Květušce za úplný popis! ;) Nemám problém s kypřicím práškem ,ale s droždím si nerozumím ,vždy mi většinou vše ztvrdlo ,teď ,už chápu v čem je problém ;)):-K:yes::yes::yes:

Zhruba stejné suroviny, místo anýzu dávám zázvor. Postup trochu jinak - utřít žloutky, cukr, přidat kvásek, koření, mouku a nechat dlouho kynout. Potom teprve vmíchat rozpuštěné máslo, hrozinky a mandle, udělat mazance (příp.vánočky) a nechat opět kynout na plechu. S postupem, že se poprvé nechává kynout bez tuku a tuk až do druhého kynutí jsem se tady již někde vnucovala u kynutého pečiva, ale zkuste to a uvidíte rozdíl
přidávám videorecept na pletení vánočky ze šesti - možná tu už někde je? koneckonců vánoce skoro za dveřma:-D
http://www.youtube.com/watch?v=ZpaOV_rQW5Q&feature...

ahoj, zdravím, chtěl sem se zeptat, když rozpustíte sůl v mléce a přidáte do těsta zároveň s kváskem, kyne to dobře ????, já dávám raději sůl na žloutky, můžu je to udělat tak i zde, Děkuji kdo odepíše. Zdravím mooc, určitě bude moc dobrá, mám vánočky moooc rád. ahoj:-)

moniruzickova:to jsi se teda prekonala a ani ochutnat nedala:-((

Receptík jsem dnes prvně zkusila a musím uznat naprostý luxus...řekla bych,že v jednoduchosti je krása!!!vložím foto.Dávám bodíka.

Babička Květuška 29. 12. 2011 14:45
Lenka:
Milá Lenko,
jak by řekla moje dcera, ing.chemie, "málo kapaliny". Kynuté těsto, zvlášťe pak s vyšším obsahem tuk, se musí hodně propracovat, jak píšu výše, lépe použít ruční hnětač (háky). Aby nelepilo se nedosáhne přidáváním mouky, ale mícháním. Šlehačem to trvá přes 20 minut, ručně i hodinu.Také se zdá, že nebyly v pořádku kvasnice. Předem musí být dobrý kvásek - mléko,mouka,cukr,kvasnice nechat vykynout. Plynová trouba je odbrá na maso, na pečivo už méně, ale dá se to. Dobrá je zkouška papírem. Na vánočku nebo mazance bych doporučila rozehřát asi na poloviční výkon (spíš méně). Pak vezmi proužek bílého papíru a dej na chvíli do trouby. Pokud se jen kroutí, je trouba málo, pokud trochu hnědne, je tak akorát. Pokud hnědne až černá, je moc.

Babička Květuška - dodatek 29. 12. 2011 14:04
Babička Květuška:
Chyby při pečení vánočky:
Vánočka "jede" ke straně - sporák (pečící plech) není v rovině, je špatně zašpejlovaná nebo nesouměrně zapletená.
Vánočka praská - moc kvasnic, málo předem vykynutá, moc horká trouba.
Vánočka je zespodu připálená - trouba peče moc zespodu, pod pečící papír dejte alobal nebo na dno trouby nějakou izolaci. Nestává se to v případě horkovzdušné trouby.
Vánočka jede do šířky nebo dokonce kecne jako placka - moc chladná trouba, předčasně vytažená z trouby, neopatrné zacházení po dopečení.

Babička Květuška 29. 12. 2011 13:08
Milé kuchařinky,
udělat podle receptu dobré kynuté těsto je jednoduché, aby však "dopadlo dobře" chce jednak mít dost času, trpělivosti, kvalitní suroviny pokojové teploty a praxe. Nenechte se odradit počátečním neúspěchem. Mě učila vařit babička (dnes by jí bylo 125 let). Vzpomínám jak nám pekla housky, buchty, koláče.. Stále jí vidím, jak sedí opředá zády o kachlová kamna a celé dopoledne míchá těsto na vynikající vánočku, jakou jsem od té doby už nikdy neochutnala.
Přestože ta moje vánočka je podle mých dětí a vnuků také výborná,zkrátka není to ta babiččina. Moje dcera a snachy se kynutému těstu vyhýbají,radši si dají upéct ode mne. Trochu mě to mrzí a tak vám na internet dám několik babiččiných stoletých rad, doplněných o moje "moderní", které by jinak odešly ze světa se mnou.
Kynuté těsto na housky, buchty a vánočku je v základu stejné, liší se jen množstvím cukru,vajec a tuku, případně kořením. Vždycky tam musí být sůl!! Základ je mouka (používám polohrubou výběrovou)a mléko (kvasnice). Ze základu peču housky. Přidáním vajec a trošky tuku máte těsto na buchty a koláče. Nejvíce cukru a tuku pak dáte do vánočky. Těsto se musí velice dlouho míchat, čím je mastnější, tím déle. Já dnes s úspěchem používám ruční šlehač, místo metel se nasadí "háky". Musí být silnější motor, alespoň 250W, jnak ho uženete a spálí se.
Postup na vánočku je následující:
Do mikrovlnky dám hrneček (snídaňový cca 2dcl) mléka a ohřeju 30 sec. Mléko musí mít teplotu jako když jej chcete dát pít miminu. Babička říkala, že kvasnice jsou živé jako miminko a nesmí se opařit. Do mléka dejte trochu mouky, cukru a kvasnice (cca 3dkg).Celé to nalejte do míchací nádoby. Až na nich budou puchýřky, přidávejte postupně mouku (sůl) a míchejte šlehačem. Pak postupně celé vajíčko, 2 žloutky a trochu soli. Stále po lžících přidávejte mouku, až je těsto hladké, kolem háků se dělá "prdelka" a nelepí se k míse. Množství mouky závisí na její kvalitě (obsahu lepku). I když koupujete stejnou značku mouky, nikdy není stejná. Máslo a cukr (asi 1/4 kostky másla 12dkg a 15 dkg cukru - jak máte rádi sladké)ušlehejte v jiné nádobě jako na krém a postupně po lžících přidávejte do těsta. TUK MUSÍ DO TĚSTA AŽ NA KONEC A POMALU! Úplně na závěr přidejte příchutě: badyán, mušk.oříšek,skořici,vanilku,mandle, citr. kůru,rozinky - jak mátě rádi. Celé to trvá více než 20 minut šlehání. Pak nechte na teplém místě kynout (více než 1 hodinu). Pak zapleťte vánočku a nechte ji znovu kynout (také více než hodinu, čím je těsto mastnější, tím kyne déle, klidně i dvě hodiny. Před pečením pomažu vánočku žloutkem s trochou mléka a posypu mandlemi. Peču v horkovzdušné troubě na 150 stupňů na první větrák (ten slabší, ne gril!) jednu hodinu. Troubu nemusíte předehřívat. Asi po 50 minutách uberu teplotu na 120, po dalších 15 minutách na 100, pak teprve pomalu vyndám na sporák a sahám na ni až úplně vychladne - vánočka musí chladnout pomalu, jinak vám kecne.
Milé kuchařinky, začněte houskami - mléko, mouka, kvasnice, sůl. Do vánočky se pusťte později - až se (jak také říkala moje babička) s kvasnicemi skamarádíte.
Přeji vám mnoho zdraví, štěstí a úspěchů v příštím roce.
Babička Květuška

Máš pravdu je to mnamka:-*

Výborná vánočka pečem ji doma už dva roky a každýmu chutná,i návštěvě. Pěkne vánoce:-K

Janzl::-D:yes:

Dělal jsem už hodně mazanců ale podle tohoto receptu ješte ne. Kvásek mi ale moc nekyne( asi jsem neměl použít francouzské droždí, no ale uvídím za 10 min.) a rozmíchávám máslo s cukrem přesně podle návodu s kořením a moukou..... nakonec nakynulo....
už peču- mám to jako dvě trojstěžňové plachetnice......
Je výborná , děti se jen olizují.:-D:yes:

tak jsem dneska chtela tuto osvedcenou vanocku vyzkouset, ale dost jsem se s testem nazlobila, bylo strasne lepive, tak nevim. jinak odmerene jsem mela vse na kuchynske vaze, presne dle receptu. kynout jsem nechala 2 hod., nakonec z vanocky byly dva jezci, ani o mazancich se nedalo hovorit. sotva jsem testo prendala z misy na plech.

Tak jsem zadelala na tuto vanocku, ktera na me udelala okamzity dojem. Peci kazdy rok, tuto zkousim prvne. Prave kyne. Zacinam mit strach, kdyz zde ctu ty Vase poznani. Uvidim, jak zdejsi mouka, jsem za morem testo vytvori. Urcite se ozvu zpet.

Lenko, Tvůj dotaz je už staršího data, nejsem autorkou receptu, ale pokusím se odpovědět, někdo se ještě určitě přidá;-) Já osobně si myslím, že jsi je měla v troubě dlouho a při nižší teplotě. Takže se dost vysušily a jsou tvrdé. Stačilo by je péct tak asi zhruba 20 minut, si myslím.A před vložením do trouby by měly být opravdu dobře vykynuté, trouba by měla být předehřátá. Nařezání vliv nemá a problém s moukou ...nevím, já problémy nemívám, jen někdy oproti receptu třeba musím přidat tekutinu, každá mouka jinak "pije". Jinak by bylo těsto tuhé, tak jestli to taky třeba není Tvůj případ. Mám taky plynovou troubu a až praxe mě naučila ji používat. Spíš poslouchám, jak moc syčí plyn a reguluju:-)) Tak pro příště hodně zdaru!:-K

Tak jsem pekla malé mazanečky,a vypadalo to dobře až do chvíle než vystydly.Jsou takové hutné tuhé až tvrdé. Říkám si co jsem zas pokazila,recept jsem dodržela, jen bohužel zápasím s troubou, mám klasickou plynovou na které nejsou ani uvedené stupně jen malý a velký plamínek a peče pouze odspodu :( Také mě napadlo jestli to nebylo moukou, nebo že jsem je nenařezala?(byly to jen takové 100g bochánky)Děkuju za rady

Tématické fráze:
mazanec jako od babičky, pečení vánočky, domácí vánočka od babičky, jak dlouho péct vánočku, testo na vanocku, pečení mazance, vánočka podle babičky, jak péct vánočku, recepty kynutá vanočka, pečení vánoček, kynutá vánočka, vanočka pečeni, pečení vánočky v horkovzdušné troubě, jak dlouho pect mazanec, chyby při pečení vánočky, pečení vánočky ve formě, výborná domácí vánočka, proč vánočka po upečení klesne, vánočka mojí babičky, vánočka mojí babičky

Suroviny:
mouka polohrubá, máslo, cukr, vanilka, žloutek, droždí, mléko, rozinky, mandle, kůra citronová, ořech muškátový, anýz, sůl, vejce, mandle

Přidat fotografie receptu