Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Hodnocení restaurací na internetu zdaleka neodpovídá skutečnému stavu.
Zdroj: freepik/Drazen Zigic, koláž Toprecepty

Určitě se vám už několikrát stalo, že jste vyrazili do restaurace, ale tentokrát s přesvědčením, že vyzkoušíte jinou, než tu mnoha návštěvami osvědčenou. Přišel tedy na řadu Google, na kterém běžně pátráte po menu daného podniku, ale i po jeho „hvězdičkovém“ hodnocení. A právě to mohlo ve výsledku rozhodnout. Je ovšem takový přístup nejlepší? Rozhodně ne.

Hodnocení od oka

Zavedení takovéhoto známkování jakéhokoliv zařízení, služeb, výrobků či provozoven zjednodušilo výběr pro nerozhodnuté. Zároveň však dalo mocnou zbraň do ruky těm, kteří chtějí bez následků někomu uškodit, nebo naopak přilepšit i těm, kteří by si to za nabízené služby nezasloužili. V praxi je to vidět například u gastronomických zařízení, kde to ve finále může napáchat dost velkou „paseku“.

Jak přiznal populární šéfkuchař Radek Kašpárek, i jeho restaurace Field poznala, jak to vypadá, když si lidé chtějí vylít zlost na jeho osobě. Přitom šlo o takovou prkotinu, jako byla účast Pavlíny Lubojatzky ve 4. řadě pořadu MasterChef Česko. U diváků neoblíbená soutěžící dohnala některé hejtry k tomu, že začali michelinskému podniku jednoho z porotců televizní soutěže udílet jednohvězdičková hodnocení.

Pochopitelně bez toho, aniž by vyhlášenou restauraci navštívili. Vše zarazil až Kašpárkův zásah a domluva se společností Google, která udělala nenávistným projevům přítrž.

Já ti to ukážu

Ne každý ovšem reaguje na hodnocení „od boku“, často motivovaná jinými pohnutkami, než jsou ty důležité pro hodnocení, tak radikálně jako ostravský patriot. Restauratéři se tak spíš pokouší s nespokojenými hosty vše řešit přímo na internetu, ale mnohdy je z diskuzí patrné, že jde o zbytečnou snahu. Mnoho hodnotících totiž svou jednu hvězdu dává z důvodů, které nemají s gastronomií nic společného.

Někomu vadí, že poblíž restaurace není bankomat, další posuzují tetování obsluhy, někomu se zase nelíbí, že je v podniku moc nebo málo světla. To jsou ovšem stále ty lepší případy, kdy se hodnotitelé k něčemu vyjádří, občas dojde dokonce i u věčných „brblalů“ na posuzování kvality pokrmů, které si objednali.

Většina ovšem veškerou „recenzi“ smrští do udělení pomyslné známky, kterou během jednoho kliknutí vynesou danou restauraci do nebes nebo ji naopak pošlou ke dnu.

Kritika i pochvala musí zaznít

Přitom řešení, jak vylepšit systém bodování, se úplně nabízí a prezentuje ho například aplikace Tripadvisor. Pokud chceš hodnotit, musíš napsat předem daný počet znaků do recenze a odpovědět na několik otázek, týkajících se podniku, který hodláš doporučit či upozornit na jeho nekvalitu. A proč je tento způsob daleko objektivnější než jen hvězdičkování na první dobrou?

Vysvětlení je velmi jednoduché. Čím víc času musíte strávit u vytváření recenze, tím větší máte zájem se skutečně podělit o svůj zážitek a je jedno, zda je pozitivní nebo spíše nehezký. Udělování hvězdiček bez dalšího vysvětlení nahrává těm, kteří jen chtějí zkritizovat někoho či něco, s kým nebočím se z nějakého důvodu neztotožňují.

Neznám, ale nelíbí

Dokud se systém hodnocení na internetu nějak nevylepší, zkuste se alespoň neřídit pouze průměrem známek nebo počtem hvězdiček a čtěte komentáře. V nich uvidíte, kdo píše skutečně o podstatě věci, u restaurace tedy jídle, obsluze a prostředí a nezaobírá se tím, zda si před podnikem někdo špatně zaparkoval kolo a talíř nebyl dostatečně kulatý.

Jen si vzpomeňte, jak vás dokáže pobavit pětihvězdičkové hodnocení výrobku (třeba na Heuréce), u kterého je napsáno - „ještě jsem nevybalil“ nebo „dárek pro dceru“. Stejně je to i u gastro zařízení. Jen známka zkrátka zdaleka nestačí.

Náš tip: Pokud se rozhodnete místo restaurační zvolit domácí stravu, vyzkoušejte hovězí líčka podle našeho videoreceptu:

Recepty k tomuto článku