Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Lutenice - pomazánka z vařených brambor

Netradiční pomazánka z vařených brambor v sobě kombinuje chutě lehce pikantní a zeleninové. Hodí se jak na křupavé a česnekem potřené topinky, tak i na jemný toast nebo naši klasickou veku, tedy na chlebíček.

Hodnocení receptu je 5,0 (31×)

Ohodnotit

Ohodnoťte recept

Eliza Eliza

Snadný

Doba přípravy 20 min Doba přípravy: 20 min

20 min (20 min příprava)

Suroviny pro 1 dávka

1dávka

Nahlásit chybu v receptu

Naše kuchařky
právě v prodeji

Do obchodu

Nutriční hodnoty

Hodnoty jsou přibližné

Energie4 930 kJ /
1 178 kcal
Bílkoviny16,22 g
Tuky73,40 g
Vláknina20,45 g
Cholesterol 59 mg
Sodík 890 mg
Sůl2,55 g
Sacharidy105,33 g

Zobrazit všechny hodnoty

Postup přípravy

Krok 1: Uvařené a vystydlé brambory (zbylé od oběda) nastrouháme najemno. Krok 2: Česnek oloupeme a utřeme se solí, cibuli oloupeme a velmi jemně nakrájíme. Krok 3: Brambory smícháme se všemi ostatními surovinami, osolíme a opepříme. Krok 4: Podáváme na smažených topinkách, opečených toustech nebo jako podklad na obložené chlebíčky.

TIP: Nejoblíbenější způsoby přípravy topinek

Zveřejněno 31. 10. 2010

Poznámka autorky Eliza

Zdroj: časopis Gurmán. Při dochucování jsem navíc přidala dvě suroviny, majonézu a pažitku. Bez nich to stále jaksi nebylo ono.

Moje poznámka

Přidat poznámku

Moje poznámka

TopRecepty.cz

Lutenice - pomazánka z vařených brambor

Aktuální verzi receptu najdete na této adrese nebo načtěte QR kód:

https://rcpt.cz/JQmK

Moje poznámka

TopRecepty.cz

Lutenice - pomazánka z vařených brambor

Aktuální verzi receptu najdete na této adrese nebo načtěte QR kód:

https://rcpt.cz/JQmK

Marie

Náhodný recept

Další náhodné recepty

Nejnovější recepty

Další recepty

Komentáře (47)

Supr je výborná, topinka a pivko a není co dodat :yes:

kuba: Neděláte lutenici a to ani originálu se to nepodobá. Originál je bez brambor.

Bob Jirásek-Teplice.: Tak právě v tý restauraci, vinárně Marica jsem jedl tu nehnusnější lutenici v životě. Byla s rýží, prostě humus. A v Ústí již byla známa a v Teplicích o ní nevěděli.

Jirka: Přesně. Já znal lutenici jen z brambor. A při návštěvě Teplic jsem ve vinárně Marica si dal něco a s lutenicí. Ta lutenice byla s rýže a to se opravdu nedalo.
Ale originál lutenice vůbec brambory nemá !!!

Při občasných cestách do matičky stověžaté jsem měl v oblibě dvě restaurace (obě jsou již po smrti;-(
V "Sofii" na václavském Václaváku mívali "Vepřovou paržolu s lutenicou":yes::yes::yes:
No, asi tam vydávali za lutenicu cosi jiného... ;-)

Opravdu vydařený recept. Majolku® jsem vynechala, přidala jsem drcená sušená rajčata. :yes:

Paia: Měl bys psát jen pravdu a ne svoje domněnky. Jako montér jsem procestoval většinu Československa a minimálně na 75% byla lutenice k mání! To za prvé.
Za druhé: Kdo prohlašuje,že je to odpad,je naprostý pitomec! Jinak to nejde napsat,protože nemá ani tušení,jak dlouho již se vyrábí a z jakých surovin!
8-(

Já jsem také z Teplic a lutenici jsem si kupoval v kantýně ve sklárně a vždy byla luxusní. Ale jednou přivezli lutenici místo z brambor z rýže a ta se nedá:-p :-//

No, dnes vařím brambory, zítra to jdu zkusit. V Bulhasku jsem ji miloval, ale poprvé jsem jí měl v roce 1988 na učňáku v Chebu. Kamarád mě vzal k takovému zastrčenému stánku, kde byla fronta na hambáč s Lutěnicí. Bylo to tak výborné, že jsem tam chodil, když byly penízky :-)

Jarda213: Pokračování: Udělal jsem jí 29.11.2016. Celkem dobrý. Teď, 30.11.2016 jsem přišel domů, vzal jsem včerejší topinku a namazal uleželou Lutenici. Bomba. Fakt dobrý. Je to jiné, než ta co jsem ji měl tehdá v chebu, ale na topinku luxus. Jen jsem přidal nakrájené okurky na drobno.

Tuhle dobrotu dělám minimálně 30 roků,bez majonézy a hořčice,zato,lidičky,nešetřete česnekem.Dám jí do zavíratelné misky do ledničky a zde platí:čím starší,tím lepší :-))Ráda vzpomínám na Teplice mého mládí,ach jo

jiri jasek 10. 3. 2016 17:12
Teplice byl muj zivot ,Pan Prošek byl super vedoucí ,ale nezapomeňte na Pikant a divadelní restauraci ,jejich lutenici bych nemohl zapomenout ,hlavně v Pikantu topinky se šunkou a sýrem ,kdo to zažil nezapomene.zdravím Teplice a Všechny Jirka.

wezr Mooshabr 27. 2. 2014 11:26
No jo, Teplice. Bydlel jsem tam dohromady 21 týdnů v hotelu Radnice. Lutenici dávali ke všemu. Dobrej pajlz byl taky Skalní Hrad.

Eduard Vacek: Já jsem taky Tepličák,do “Marici“jsme chodili taková partička a vždy jsme se tam dobře pobavili i najedli.Ještě bych chtěl připomenout restauraci “Split“ to je to samé,byla tam vždy perfektní jídla.A když jsme jednou chtěli na Orliku topinky s lutenicí,koukali na nás jak na Marťany.Tak je to tam kolega naučil.:-D

Já dělám LUTENICI 20 let, tady je recept,brambory uvařené ve slupce nechám vychladnout na hrubém struhadle nastrouhám přidám najemno nakrájenou cibuli,olej ,sůl, pepř,červenou papriku, může být i pálivá,nedávám žádný česnek ,a rajský protlak, podle chuti se může přidat i feferonka najemno nakrájená,zamíchám a nechám asi 4 hod. uležet, výborná příloha při grilování nebo na chlebíčky. Přeji dobrou chuť.

Mooc děkuji za receptík :-)Já dělám Lutenici podobně,podle mamky receptu.Jinak souhlasím ani na Karlovarsku nikdo neví co je Lutenice
:-// Jinak jsem také rodačka z Teplic.

Eduard Vacek 31. 7. 2012 14:29
www.czecharts.comBob Jirásek-Teplice.: Potvrzuji, zlaté kulinářské Proškovy časy měly svůj vrchol v sedmdesátých letech. Lutenice byla nedílnou součástí pokrmu nazvaného šiščata. Byla to varianta anglického bifteku.

Nie je to ani krajová záležitosť, u nás sa to síce nevolá lutenice, ale vravíme tomu falošný tatarák, ale poznám to už od detstva, babička nám to robila často, a nielen moja, aj kamarátov.;-)

Bob Jirásek-Teplice. 30. 4. 2012 08:04
Lutenica je Balkánský doplněk stravy,není to Teplická záležitost,ale je pravda že Letenici prvně dal do jídelníčku vynikající,již nežijící číšník,kuchař,vedoucí několika provozoven v Teplicích pan J.PROŠEK při otevření restaurace MARICA na Tržním náměstí.Tato restaurace byla sváho času tak oblíbená že na večeře se bylo nutno objednat

exprimus: Přečtěte si komentáře pod receptem, toto je krajový pokrm a s Vámi popisovanou Ljutenicí nemá nic společného ;-)

Existujú stovky receptov na LUTENICU, každý ju vyrába podľa svojej chuti, ale základ dobrej receptúry tvorí kvalitná dlhá hrubostenná paprika kapia, baklažán, paradajkový pretlak, mrkva, príp. feferónky, cesnak, slnečnicový olej a koreniny.
Pre odvážlivcov, ktorí chcú skúsiť vlastný recept, prinášame krátky návod:
Zeleninu očistíme od jadier a stopky. Kapia, takisto aj baklažán sa grilujú, potom ich ošúpeme a pomelieme na hrubo alebo jemne. Vložíme do pekáča a pečieme na platničke sporáka, aby pomaly zmes zhustla pri stálom miešaní cca 2 hodiny. Zmes nesmie zostať riedka a nesmie ani prihorieť. Hotová je vtedy, keď miešame vareškou a zostane nám po nej cestička až na dno pekáča. Pred dokončením pridáme koreniny a necháme vychladnúť. Nakoniec sterilizujeme v zaváracích fľašiach.
A este vela inych prisad podla regionu. Na Balkane zemiaky /brambory/ urcite nie.http://www.toprecepty.cz/recept/15799-lutenice---p...

http://www.toprecepty.cz/recept/15799-lutenice---p...Prava lutenica aj ajvar ma povod na balkane - hodne sa pouziva v Makedonii.Ale aj v BG,RS, HR, BiH zrejme aj v Turecku atd. Rozhodne nejde o odpad a tazko mozete porovnavat s pultami nasich sieti. Prave su z prvotriednych materialov a v podstate niesu rozhodne najlacnejsie. Aj prave domace recepty su zlozitejsie - v niektorych je nutne rozne upravit este vstupne suroviny - napr. papriku ugrilovat a podobne. Narocne na cas. Tieto nahrady - je ako namiesto praveho medu robit doma \"oblbovacek\" s pupavy /pampelisky/ cukru a uvarit.

Paia:v praze ji maji v kauflandu jako topinkovou pomazanku (alespon neco hodne podobneho)
jinak lutenice byl puvodne spise odpadni produkt, co se pokazilo to zmatlali dohromady a paprika se postarala o to, aby nebylo nic citit :) Jinak nekdy se do lutenice daval i salam (nejlepe proslej neprodejnej) aby se jeste zuzitkoval. Dobrou lutenici kdysi mivali v Inpeku, ale pak z ni byl ryze odpadni produkt a nedala se uz jist

Host: přesně tak, ona je to snad striktně teplická záležitost, nikde jinde to neznají, ani na táborsku, ani v trojúhleníku Praha-Kladno-Beroun, ani v podjizerskohoří, moravákům to taky nic neříká...

Jo a ještě tři nastrouhané nakládané okurčičky jsem tam dala navrch: ) Ale věřím tomu, že když by to sloužilo jako podklad třeba na chlebíčky, tak je lepší dodržet původní variantu s méně česnekem např. :-)

Ať je to odkudkoliv a jmenuje se to jakkoliv, tak je to fakt dobrota. Trošku jsem musela upravovat pro naše domácí chutě: celá malá plechovka rajského protlaku, malý pytlíček majonézy (žlutooranžový obal-Albert), 1/2 cibule, 4 stroužky česneku, 4-5 lžiček papriky a česneková pažitka, jinak jsem se držela návodu a perfektní věc...Děkuju mockrát za recept, po ochutnání putoval dále rodinou :-K

Zajímavá diskuse. Já jsem z Teplic a lutenici považuji za něco samozřejmého, netušila jsem, že vy zbytku světa tomu tak není :-O. Jsem ráda, že jste tu tenhle recept nechali, protože název "nepravý tatarák" by mě nenapadl a tak bych hledala marně. Začala jsem tu sice hledat recept na speciální lutenici z mletého masa, ale asi mi bude muset stačit tenhle. Každopádně i za něj děkuji

Můžu jedině potvrdit:-8.Jsem z Ústí a lutenici miluju i když už asi taky není tak dobrá jak bývala. V Berouně není:-S a tak jsem odkázaná na vlastní výrobu.

Ešte by som chcela dodať, pretože ten môj falošný skoro tatarák robievam , že to nesmie byť "suché", netreba šetriť olejom (Eliza dala majonézu), lepšie sa to kĺže dolu hrdlom...

Já jsem ještě tento název vůbec neslyšela,tak bych nevěděla vůbec o co jde a tak jsem ráda,že jste to tu vysvětlili.;-)
Nikdy jsem to ještě nejedla,tak to zkusím může to býti dobré.;-):yes:
recept bych tu nechala,zase tolik jich o proti jiným není.;-):-K

tak taky souhlasim..vyrustala jsem v Teplicich a opravdu ji tam davali skoro v kazde restauraci k minutkam a straaasne moooc mi chutnala :-p Ted uz skoro 30 let ziju na Morave a na lutenici nenarazim a nenarazim :-D Proto mooc dekuji za receptik :yes: Jooo-mimochodem:kamarad ma u Teplic vyrobnu lahudek a lutenici tam taky vyrabi. pred lety mi i dali recept,ale nez jsem ho stihla vyzkouset,tak jsem ho nekde ztratila :-( Cela ja!:-)

Nádherné fotky.:yes:Elizo,máš pravdu,lutenice vznikla na severu v Teplicích.Tam sice nepatří majonéza,ale protože já lutenici nemusím a tohle se trochu od ní odlišuje,dala bych si tu tvou s velkou chutí.A taky ji vyzkouším.;-):-)

Tento recept znám ,jak Magdalénka, pod názvem falešný tatarák. Asi před 15 lety je v televizi u nějakého pořadu doporučoval Rosák.:-))

Tú ljutenicu nám v Chorvátsku dávajú ku všetkému, preto som išla googliť...:-D

Jaruško - no vida, co udělá jedno písmenko:-)):-))

Jejda, Magdalenko, to mě mrzí...Já to neznala ani pod tím názvem "falešný tatarák", ten dělám jen z lilku. Hledala jsem v kategorii pomazánky, surovina "brambor"... A na tu slovenštinu vždy zapomenu... Tak co s tím? Já nevím, můžu poprosit o smazání a přidat ti jen fotky, co?

Maruško, to je ljutenica, jmenuje se to hodně podobně, taky mě to zpočátku pletlo. Ljutenici z paprik dělám podle Airan, je výborná:-p

Já jsem si myslela, že Lutenica je zeleninová příloha k masu, z rajčat, paprik, asi i lilku a její původ je z Bulharska a z bývalé Jugoslávie. Jednou jsem ji i koupila hotovou a vím, že nám moc chutnala. Tuto neznám:-8, ale líbí se mi, připomíná mi to taky toho " tataráka " z brambor:-p

Ako som to odoslala, nabehla som na google a tam mi to vyhodilo - "Lutenice, aneb bramborový tatarák". A našla som aj tie Teplice.

Mne to skôr pripomína - bez tej majonézy - falošný tatarák...http://www.toprecepty.cz/recept/4803-tatarak---sko...

Áchjó, ty fotečky opět:yes::yes::yes:

Děkuji vám. :-K
Jarko :-), v Gurmánu píšou, že lutenice vznikla v 70. letech min. století na severu Čech, zřejmě v Teplicích, kde se prodává snad v každém lahůdkářství...;-)
Vůbec jsem to neznala, ale listovala jsem nejnovějším číslem a shodou okolností měla zbylé brambory... Takže vznikla bezva nedělní večeře. :-)

:-p:yes::yes:

:yes: moc pěkné:yes::-K

krásně barevně sladěno:-8:yes::-K

Eli, můj muž o lutenici básnil od té doby, kdy pracoval na severu Čech v hnědouhelném dole. Tam to prý v bufetech dávají ke všemu - k párkům, k sekané...jako jinde hořčici. Dokonce měl i recept, nějak pododobně vypadal, ale když jsem to zkusila, taky to nebylo "ono". Tak ještě zkusím podle Tebe, třeba ho překvapím ;-)

Něco podobného z brambor dělávám, bez protlaku a sojovky. Dávám tatarku, kyselé okurky. Různě kombinuji, takže recept ukládám.
Krásná a dobrá svačinka:-p;-):-K:yes:

Tématické fráze:
domácí lutěnice, pomazánka z vařených brambor, recepty z vařených brambor, bulharská lutenice, pomazánka z brambor, lutenice na topinky, jak se dela lutenice, vyroba lutenice, tatarák z vařených brambor, vaření brambor, pomazánky recepty, jak udělat lutěnici, bramborová lutenice, domáci lutenice recepty, pomazánky z brambor, recept z varenych brambor, bulharská lutenice recept, vařené brambory, šiščata, top recepty z vařených brambor

Suroviny:
brambory, cibule, česnek, majonéza, olej, protlak rajčatový, hořčice dijonská, paprika sušená sladká, paprika sušená pálivá, pažitka, omáčka worcesterová, sůl, pepř mletý

Přidat fotografie receptu