Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Domácí vegeta

Vegeta a podobná dochucovadla obsahují především sůl a glutamát sodný, zeleniny jen zlomek. Vyrobte si raději domácí polévkové koření, do kterého dáte samé zdravé ingredience. Využít můžete i přebytky nebo slupky ze zeleniny.

Hodnocení receptu je 4,9 (37×)

Ohodnotit

Ohodnoťte recept

cathleen cathleen

Snadný

Doba přípravy 40 min Doba přípravy: 40 min Bez doby sušení

40 min (40 min příprava, Bez doby sušení)

Suroviny pro 1 dávka

1dávka

Nahlásit chybu v receptu

Naše kuchařky
právě v prodeji

Do obchodu

Nutriční hodnoty

Hodnoty jsou přibližné

Energie11 549 kJ /
2 760 kcal
Bílkoviny126,00 g
Tuky22,32 g
Vláknina241,70 g
Cholesterol 0 mg
Sodík 342,84 g
Sůl856,30 g
Sacharidy413,00 g

Zobrazit všechny hodnoty

Postup přípravy

Krok 1: Zeleninu, očistíme, omyjeme a osušíme papírovou utěrkou. Krok 2: Očištěnou zeleninu nasekáme v robotu, umeleme v mlýnku na maso nebo nastrouháme, dobře promícháme se solí. Krok 3: Směs rozprostřeme na plech vyložený pečicím papírem. Krok 4: Sušíme v pootevřené troubě na cca 50 °C. Krok 5: Dobře usušenou zeleninu umeleme na prášek v robotu nebo v kávomlýnku. Krok 6: Uchováváme v dobře zavřených skleničkách v suchu.

TIP: Domácí vegeta

Zveřejněno 3. 5. 2009

Poznámka autorky cathleen

Poměr zelenin je jen návrh, míchám si je podle chuti nebo podle toho, které zeleniny máme. (Verze II. obsahuje mnohem více soli, u nás doma se vždy dělává jen ta první, se 100 g soli.)

Vynikající přídavek do polévek i omáček, v dobře uzavřené nádobě se nezkazí a vydrží i dva roky (jestli déle, nevím, došla mi a musela jsem dělat novou).

Moje poznámka

Přidat poznámku

Moje poznámka

TopRecepty.cz

Domácí vegeta

Aktuální verzi receptu včetně video receptu najdete na této adrese nebo načtěte QR kód:

https://rcpt.cz/Z4vJ

Moje poznámka

TopRecepty.cz

Domácí vegeta

Aktuální verzi receptu včetně video receptu najdete na této adrese nebo načtěte QR kód:

https://rcpt.cz/Z4vJ

Marie

Náhodný recept

Další náhodné recepty

Nejnovější recepty

Další recepty

Komentáře (65)

Monika146: ať vám chutná! :-)

Pěkný recept i návod, jak zpracovat přebytky zeleniny a vyrobit si zdravou vegetu. My jsme si dělávali zeleninu dušenou v tuku, kterou jsme zavařili. Vydržela dlouho, ale bylo v ní hojně soli a přestala mi chutnat. Vyzkouším tedy vegetu podle vás ;-)

Merylas: Ohromný nápad zeleninu usušit. Já jsem vše namlela a se solí napěchovala do sklenic. Vydrží díky soli velmi dlouho a dá se použít do polévek a dalšího jídla. Ovšem do sušené se nemusí dát tolik soli, takže je to prima.:-8

Dlouhé roky jsem měla problém se sušením v troubě, protože jsem měla plynovou troubu. S elektrickou to je fajn, protože jde nastavit teplota. Letos budu zase dělat, abych zpracovala zeleninu ze zahrádky. Do usušené směsi ještě přidávám malinko kurkumy. :-KMožná si někdo rád přečte více, tak přidávám odkaz. ;-)

MamkaTerka: děkuji za vyzkoušení a krásnou fotku! :-K

Po vyzkoušení této domácí Vegety se celá rodina shodla na jednom - z obchodu koupená už nikdy více.
Dokonale ochutí polévku/pokrm, dokonale nahradí jak zeleninový bujón tak i onu zmiňovanou kupovanou Vegetu, která je samá chemie, sůl a jen 10% zeleniny a to ještě v omezeném výběru. Tedy alespoň u té kterou jsem používala já.
Rozhodně doporučuji a vřele všem radím, vyzkoušejte, je to dokonalost sama. <3

a jak dlouho prosím sušíte při těch 50°C v troubě?

Werucha: už jsem ji dlouho nedělala a nepamatuju si. Ale vždy to bylo několik hodin, třeba celé odpoledne, až do večera. Pootevřená trouba, v ní několik plechů (žádný troškař ;-) ), občas jsem zeleninu na plechách promíchala a přitom troubu vyvětrala úplně.

750 g soli????????????? to je vtip ne?:-?

dana: ne, není. Našla jsem Vegetu kdysi v nějakém časopise v těchto dvou verzích. Ale :-! vždy jsem vyráběla pouze podle té druhé a v Poznámce receptu to bylo psáno (asi se vytratilo při úpravách Topreceptů).
V Surovinách dám jako první tu verzi, kterou jsem vyráběla a napíšu to znovu do Poznámky. Díky za upozornění.:-K

Glutasol není potřeba. U nás v rodině se dělá takto vegeta už roky jenom se solí a vydrží, pokud teda nedojde :-D

glutasol nie je potrebný, škodí organizmu, ale vegeta vyzerá byť dobrá

Co ten glutasol co to je:-O

Janka 46: Glutasol je chemická látka glutaman, jehož anion umožňuje chuťově vnímat pátou chuť, tzv. umami. Čtyři známé jsou: sladká, slaná, kyselá a hořká. Vnímáme ji všichni už od doby, kdy pijeme mateřské mléko, ale glutamát to vnímání výrazně posiluje. Proto se přidává do pokrmů a kořenících směsí, aby se zesílilo pozitivní chuťové vnímání. Je to umělá přísada, tedy v poslední době se proti ní hodně bojuje.

Výborné na dochucení polévek, omáček i jen tak na chleba s máslem. Budu zase opakovat, díky za recept:yes:

Tak nevím, když už bych měl do vlastní verze Vegety sypat glutamát (Glutasol je název ochucovadla užívaného pro zvýraznění chuti různých potravin, jedná se o glutamát sodný, což je sůl kyseliny glutamové), tak už si rovnou koupím Vegetu, ne?

pitrys: recept jsem měla na výstřižku z nějakého časopisu - můžeš klidně udělat jen se solí.
Nehledě na to, že v kupované Vegetě máš i 60 a víc % soli, jen menší zbytek je zelenina - tady je zeleniny nepoměrně víc ;-)

Zobrazit starší odpověď

michalik 3. 4. 2016 15:39
varte z čerstvej zeleniny anemusite nič pridavať alebo polotovar nadovšetko ala usa

Lenka: to je fajn:-)
Tak tam sůl a glutamát nedávejte (ostatně - píšu to, myslím i několikrát, v komentech níže) a je to. Jak prosté, že?;-)

Promiňte, Vy všichni tady. Ale pokud si chci vyrobit domácí vegetu, tak proto,, abych věděla, co v ní je, a abych ji měla zdravou. Proto tam rozhodně nebudu cpát glutamát . To si ji pak můžu koupit. Vyrábím si svou vegetu, po které se všichni mohou utlouct - kořeny mrkve, petržele a celeru, celou lahůdkovou cibuli, celý pórek, 2-3 stroučky česneku, 2-3 cibule bílé i červené, nať libečku, celeru, petržele, zelené z jarní cibule i pórku, vše usuším a rozmixuji a přičichnu - letos jsem přičichnutím zjistila, že tam mám moc zeleného, tak ještě teď suším kořenovou zeleninu a s již vyrobeným smíchám. Dejte na svůj nos, přivoňte si a zjistíte, co vám tam chybí. Nedávám žádnou sůl. Vlastní vegeta dá přece jen trochu víc práce, ale víte, že ji můžete použít i pro batolata, což s glutamátem není možné. Mimochodem nepoužívám ani bujóny. Uvařím silný vývar z masa, dám do kelímků z jogurtu a zmrazím je. Přeji mnoho úspěchů a zdravé kuchtění.

lidka: Lidko, ta, co popisujete, je podle mně zelenina v soli. Tahle zelenina je se solí, ale sušená :-)

Tomáš:Dobrý den,
Tomáši,sice moje odpověď není rychlá, ale chtěla bych reagovat na uvedený recept, který používám mnoho a mnoho let. Směs se mně osvědčila v přirozené stavu tzn. že směs nepoužívám sušenou.Rozdíl je jen v množství soli (mám uvedený l kg), ale přidávám ještě přiměřeně na jemno nakrájenou nať libečku, petržele a celeru. Libeček by měl být náhradou magi, tedy přidávám možná o málo větším podílem než další dvě natě. Zpracovávám zeleninu na mixeru (kutrem)naplním do sklenic od jogurtu velmi pečlivě, aby nevznikala vzduchová místa, uzavřu a dám do tmavé spížky. Letos se píše rok 2015 a ještě používám poslední vegetu z 12/2013.
Pokud tento můj recept někdo vyzkouší, prosím o vyhodnocení.
Děkuji

zvyrazni chut pridani trocha octa a cukru.
jinak ale glutasol neni vubec nezdravy ci zavadny. je to uz leta letouci fake, z ameriky, od majitelu restauraci brojicich proti invazi cinskych bister, jez jim brali kseft ve velkem. tato fama vznikla pres noc a siri se svetem jako hoax ;-)
vedci nikdy nenasli zadny negativni vliv na zdravi. snad jen zvysenou chut k jidlu.

cynička: viz odpověď autora (níže) ;-)
,,,, (neregistrovaný/á) - vloženo: 10.08.2009 08:41:12 :
ježiš marjá, tak kdo ví že glutasol je škodný tak ho tam prostě nedá a nebude o tom kecat a urážet....

"cpeme do sebe různých éček takže glutasol je ok".. a ten kdo to napsal by se měl probrat. Cpeme do sebe spoustu humusu, tak proč ne ještě víc? Taky přístup. Glutasol, hlavně, "ucpává" chuťové buňky, otupuje je. Takže časem ho budete chtít víc a víc, a budete víc solit a kořenit a pod, a to je krásná a jasná cesta do hrobu. Jen tak dál.
P.S.: nejelepší polívky dělaly naše babičky. Ty moje třeba nevěděly, co to nějakej bujon nebo vegeta je. Zamyslete se nad tim.

Moc děkuji za superrychlou odpověď.Glutasol určitě dám-zdravá nezdravá.Bez ní by to nebylo ono.:)Ještě jednou děkuji.

Tomáš: ahoj Tome! Ani já tehdy nevěděla, kolik glutasolu (různé balíčky), ale myslím si, že čím méně, tím lépe ;-)
Pokud ho tam ale opravdu chceš dát, dej ty dvě lžíce (samo, že polévkové):-)

Dobrý den přeji.Moc hezký receptík,chci vyzkoušet.Jen mám doplňující dotaz na množství glutasolu.U verze 1. je jako množství udáno jedno balení,ale jsou u nás různě velká,čili kolikagramové mám použít?U verze 2. je uvedeno množství glutasolu 2 lžíce.To jsou myšleny polévkové?Nebo kávové?Vím,že jako lžíce se udává polévková,ale zdá se mi to moc,tak se raději ptám.Snad někdo odpoví,i když je to již dlouho co byl receptík vložen.Mnohokrát předem děkuji a přeju hezký den.

Super recept, vegeta se hodí do spousty jídel, určitě vyzkouším :))

:-)Jiřinko, děkuji za vyzkoušení i za fotečku:-KJsem ráda, že jsi spokojená, my ji děláme téměř každý rok.

Je to výborný recept,včera jsem se do něj pustila,sušila jsem v sušičce a už je ve skleničkách...:yes::yes::yes::-D

Je fakt, že glutasol je zbytečný driák, který se přidává kvůli lepší chuti do potravin. Ale raděj potlačím chuťové buňky a budu žít o něco zdravěji. Ale nezapomeňte: jenom eliminací éček a škodlivin v potravinách zdravější nebudete. Chce to také dobrou mysl, nezávidět, přestat nenávidět a vytvářet hezké vztahy. A nejdůležitěší: přemýšlet o duchovních hodnotách!

Tenhle receptík se mě moc líbí a ta diskuse na téma glutasol, nad tím bych se ani nepozastavovala, vždyť kdo ho nechce, tak ho tam nedá. Mě tam chutnají i sušené houby a když se ta houbová dá do sekaný, no to je dobrota, nebo bramborový polívky.:yes:

Já si myslím, že různých Eček a všeho možného sníme dost a dost. Jen kdo si pamatuje, že by dříve některé potravny vydržely tak dlouho, aniž by se zkazily ? Takže dělat vědu kvůli "Glukosolu" je opravdu malichernost. A nikdo nikoho do toho nenutí. Pro mne za mne ať se třeba jde napást !!!! (když ovšem najde louku, žádnou chemikálií nepřihnojenou). Kdo se bojí nesmí do lesa. A souhlas s ,,,,8.41.12 hod.Já se nebojím a dávám +bodík. Václav

ježiš marjá, tak kdo ví že glutasol je škodný tak ho tam prostě nádá a nebude otom kecat a urážet.............:-//

Lucie, až budeš nějaký čas vařit a nakupovat, tak to poznáš...:-);-)

:-)):-?:-?:-?:-?:-?:-((:-Oja aky nevim co to je a k cemu!!

Vždyť je to napsané na každém balení, nedovedu si představit, že to někdo neví... ;-)
Sice glutasol nepoužívám, protože jsem ho nikdy nekoupila, ale Masox, Podravku apod. ano. I brojení proti kečupu mi docela vadí, sice raději používám protlak, ale když někomu chutná, tak nač to stále řešit...:-) Taky ho mám v ledničce. ;-)

Já si teda myslím, že Opuncie to vůbec nemyslela jako nějaký "poryp". Prostě jen napsala svůj názor a upozornění. Ne všichni (zvláště mladé a začínající kuchařky) musí o tom, že glutasol způsobuje alergie u malých dětí, vědět. Myslím, že čím více informací, tím lépe. Proč to hned berete jako útok a ne jako prostou, i když třeba opakující se, informaci? Na jeden příspěvek je dalších 5 protipříspěvků. Proč? Prostě někteří by ten glutasol nedali, tak to tady napíšou, no a co?

Jani, je to tak, jak se říká - sto lidí, sto chutí. Tak ať si jídlo každý přizpůsobí sobě, na co je zvyklý.

Je to tak, Merylas. Já se například někde bojím už napsat, když použiji masox. A bez něj to teda nemá skoro chuť. Tak většinou píšu bez masoxu a kdo jej používá, tak si ho tam skrátka přidá. Dochucuji taky magim, máme to rádi. A na srazu, když jsme byli teď v tom Frenštátě se taky každý scháněl po magi do polívky. No, skrátka jen osolená nemá to správné gradi a glutasol sice nepoužívám, spíš nevím, kde bych ho přidala, ale určitě má své místo v kuchyni a u té vegety stoprocentně, jako rychlosůl ve vepřové konzervě a taky mne za to na Receptech.cz málem roznesli na kopytech:-)):-D Kdo chce, ať to vyzkouší, kdo ne, ať zůstane na tom svém a každý bude spokojen.

:-O Taky nevím, proč se některé recepty takto pořád probírají. Vždyť si každý udělá podle svého, podle svých potřeb a zvyklostí. Taky jsem ráda za každý nový recept a pak si ho třeba trošku přizpůsobím podle svého. A pokud jsem si všimla, je tady více různých receptů s přídavkem různých dochucovadel, rychlosoli a tak podobně. Ale něco jde vynechat, něco nahradit, nebo prostě vůbec nedělat, tak proč to řešit:-)

souhlas cathleen :yes: komu se to nelíbí at si ... :-D klikne vedle myší :-D

Tohle už je fakt jen poryp, to, že děti glutasol nesmí, ví každý a už je to tu psáno, že není dvakrát zdravý:-//

Dala jsem sem recept, ptotože spojení soli s mokrou zeleninou ještě PŘED sušením je perfektní nápad....ale jak vidno, vždycky se najde někdo, komu vadí nějaká surovina nebo jen to, že se má (podle nich) recept jmenovat Strapačky a ne Halušky, že se má sýr nastrouhat a ne krájet.......jako by to nebylo jedno.
Jsem vděčná za každý nový recept, ze kterého si můžu vzít třeba jen maličkost nebo postup:yes: a tyhle zbytečné řeči se zdviženým prstem mě fakt unavují.....Pokud se někomu JAKÝKOLIV recept nelíbí, ať jej nedělá, ať vaří jen podle sebe - není jednodušší řešení!

Vegeta ide aj bez glutasolu.Keby som chcela chemickú vegetu,rovno si ju kúpim v obchode a nemusím ju robiť doma,nie?Ale inak super,moja mama ju robieva.(bez glutasolu)

:-O Pozor, pokud máte malé děti! Ty by glutasol vůbec neměly dostávat. Alergizuje.

Jiříku, :-) vzhledem k tomu, že si doma dělám obrovskou spoustu jídel a "dochucovadel", které ostatní kupují (kečup, džusy, jogurt, kefír, veškeré zavařeniny a i spoustu řeznických výrobků), kde není nejen glutasol, ale ani žádná barviva, dochucovadla a umělé konzervanty, myslím, že tady si trošínku glutasolu mohu dovolit, aniž bych rodinu trávila:-D:-D:-D
....a nejsem v tom sama, takových je nás tu spousta:yes:

Nehledě na to, žes asi nečetl komentář, že kdo glutasol nechce, dávat nemusí.;-)

Do doma dělaných pokrmů a ochucovadel bych glutasol použil jen s krajním sebezapřením. Glutasolem nás krmí velkovýrobci dost a dost. :-(( :no:

Tak tento recept mi nějak unikl:-O. Líbí se mi:-) a posílám bodíka.:-!:-)):yes::yes::yes:

:-O:-O Tak to by mě opravdu nenapadlo. Dobrý nápad. Určitě vyzkouším. :yes:

Tak tohle je opravdu SUPER. :yes::yes::yes:

lomačka 4. 5. 2009 10:03
Díky díky !!!:-p;-)

Tak tohle taky určitě vyzkouším:yes::yes::yes: +

Myslím, že to bylo 100g, ještě se mrknu v obchodě a písnu do receptu. Ale toho glutasolu tam nemusí být tolik, je to jen dochucovadlo, zvýrazní chuť jídla, do kterého je přidán.

Cathleen, prosím Ťa, mohla by si hore v recepte upresniť hmotnosť 1 balíčka glutasolu? Nie som si istá, či v predajniach u nás sú balenia ako u vás. V minulosti som mala dokonca glutasol v nejakej plastovej dózičke. Ďakujem.

Cathleen, to fakt vypadá jako "Vegeta Speciááál", skvělé:-!Bodík je na místě:yes:

Tak to koukám! To by mne nenapadlo. Já dělávala zeleninu (polévkovou) do zásoby pouze nastrouhanou a naloženou do malých přesnídávkových sklenic se solí.Dávám bodík:yes:

Tuhle směs si dělám také (hlavně tu II., dávám i list petržele a kromě libečku do části přidám i usušenou majoránku,a jiné bylinky),
ale bez glutasolu a usuším.Vydrží i bez té soli v dobře uzavřené nádobě a nevyčichne. Ono nemá smysl dělat větší zásoby než na 1 rok - vydrží určitě i 2 a více let, ale podle mě to pak chuťově už nepřipomíná zeleninu, ale seno - to je ovšem můj názor. Každopádně hlavně dobře a rychle usušit (já teď používám sušičku, dřív jsem to taky sušila v troubě).;-):yes:

Karolína 18. 10. 2017 20:45
Ustřihnout z pečícího papíru kolečko souměrné se sítem, ne úplně do krajů, aby mohl proudit vzduch po bocích a uprostřed :-)

míla:

Zobrazit 2 starší odpovědi

:-O:-O:yes::yes:

;-)Bez glutasolu to jde, s ním je to ještě chutnější....a myslím, že když se tahle dochucovadla používají s mírou, nic moc se neděje.
Ale jde to i bez něj, vyzkoušeno:yes:

Zajímavé,to by mě nikdy nenapadlo že se dá dělat domácí vegeta :-O:-O,ukládám a dávám bodík:yes::yes:

lomačka 3. 5. 2009 18:37
;-( Co ten GLUTASOL???? Bez něj by to nešlo???:-(:-(:-?

:yes::yes::yes:ukládám a ozkouším;-)

Tématické fráze:
domácí podravka, vegeta, domácí podravka recept, co je glutasol, glutasol, domácí magi, recept na vegetu, vegeta recept, cim nahradit vegetu, domaci masox, recept na podravku, čím nahradit rychlosůl, recept na domací podravku, čo je vegeta, čím nahradit glutasol, domácí podravka sušená, magi recepty, podravka recept, domácívegeta, cim nahradit masox

Suroviny:
mrkev, petržel, celer, kedlubna, pórek, cibule, libeček, sůl, mrkev, petržel, celer, pórek, paprika, česnek, sůl

Přidat fotografie receptu